Contactcenter medewerker

Je voert een groot deel van de dag telefoongesprekken met klanten. Jij belt naar klanten of zij bellen jou. Als je voor een bedrijf of een goed doel werkt, probeer je aan mensen producten te verkopen.


Contactcenter medewerker is iemand die...

  • vragen van klanten beantwoordt
  • telefonisch producten en diensten verkoopt
  • telefonische enquêtes afneemt
  • schriftelijke en elektronische vragen beantwoordt
  • opdrachten die telefonisch of via de mail binnenkomen uitvoert of doorstuurt

In het kort...

Je voert een groot deel van de dag telefoongesprekken met klanten. Jij belt naar klanten of zij bellen jou. Als je voor een bedrijf of een goed doel werkt, probeer je aan mensen producten te verkopen. Als je voor een andere organisatie werkt, geef je bijvoorbeeld informatie aan mensen. Of je probeert juist informatie van mensen te krijgen door ze vragen te stellen. Je doet veel dingen tegelijk. Tijdens het bellen zet je alle informatie die je krijgt in de computer. Je luistert goed naar de klant en je speelt meteen in op wat hij/zij zegt. Soms stuur je na het gesprek nog een e-mail. In dit beroep kun je dus met drie dingen bezig zijn: klantenservice, verkoop en met het opslaan van informatie in de computer.


Past het bij je?

Klantvriendelijk In je functie heb je de hele dag contact met (potentiele) klanten. Het is daarom belangrijk dat je sociaal vaardig bent. Je informeert en adviseert de klant ten behoeve van de dienstverlening en neemt klachten in behandeling. Je hebt empathisch vermogen, toont sensitiviteit en bent kritisch ten opzichte van jezelf.

Harde werker Je hebt een sterke behoefte om productief te zijn. Je bent gedreven om mislukkingen te vermijden en successen te behalen. Je bent zelfverzekerdheid, gedreven, ijverig en vol van energie. Verder is de Contactcenter medewerker gedisciplineerd, stressbestendig en accuraat,

Commerciële instelling Je benadert je functie vanuit een commercieel oogpunt. Je hebt doorzettingsvermogen en kunt goed kritiek en tegenslagen incasseren.

Wat je kortom nodig hebt is:

  • klantgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • doorzettingsvermogen
  • overtuigenskracht

Waar werk je?

Je werkt bij een contactcenter van profit organisaties en bedrijven in de reclame, media, IT, recruitment of financiële sector. Meestal gaat het om direct sales/business to business (B2B).


Je loopbaan

Er is voldoende vraag naar contactcenter medewerkers, aangezien lang niet iedereen geschikt voor dit werk is. Door de economische crisis en opkomst van het Bel Me Niet Register zijn bedrijven wel wat voorzichtiger geworden met het opzetten van contactcenters. Je kunt eventueel doorgroeien naar contactcenter teamleider of commercieel medewerker binnendienst.


Salaris

Als je net begonnen bent als contactcenter medewerker, verdien je tussen de 1300 en 1550 euro bruto per maand.

Locaties voor de opleiding contactcenter medewerker

Contactcenter medewerker

Sector Economie
Domein Economie en administratie
Leerweg BBL, BOL
Niveau 3
Leerjaren 1

mboRijnland

Leerweg Duur Locatie
BBL, BOL 1 Betaplein
Leiden